.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
100 ميليون بشکه ؛ ذخاير قطعي نفت ايران در خزر
مرکز اطلاعات انرژي آمريکا در گزارش جديد خود مجموع ذخاير قطعي و محتمل نفت ايران در درياي خزر را 15.1 ميليارد بشکه اعلام کرد که فقط 100 ميليون بشکه آن ذخاير قطعي است.بر اساس اين گزارش، ايران در بين پنج کشور حاشيه درياي خزر داراي پايين‌ترين ذخاير نفت است و بالاترين ذخاير نفت نيز به آذربايجان با حداکثر 40 ميليارد بشکه .....

به گزارش مرکز اطلاعات انرژي آمريکا،‌ کل ذخاير قطعي نفت درياي خزر براساس برآوردهاي مختلف، مابين 17.2 تا 71.7 ميليارد بشکه تخمين زده مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، ايران در بين پنج کشور حاشيه درياي خزر داراي پايين‌ترين ذخاير نفت است و بالاترين ذخاير نفت نيز به آذربايجان با حداکثر 40 ميليارد بشکه ذخاير قطعي نفت تعلق دارد.
مرکز اطلاعات انرژي آمريکا ذخاير قطعي نفت قزاقستان را حداقل 9 و حداکثر 29 ميليارد بشکه، ذخاير روسيه را 300 ميليون بشکه، ذخاير ازبکستان 590 ميليون بشکه،‌ و ذخاير ترکمنستان را 1.7 ميليارد بشکه برآورد کرده است.
اين گزارش همچنين حاکي است،‌ ذخاير محتمل نفت ايران در خزر به 15 ميليارد بشکه مي‌رسد که با احتساب ذخاير قطعي، کل ذخاير نفت ايران در خزر مجموعا به 15.1 ميليارد بشکه مي‌رسد.
مرکز اطلاعات انرژي آمريکا همچنين ذخاير محتمل نفت قزاقستان را 92، ترکمنستان 38، آذربايجان 32، روسيه 7، و ازبکستان را 2 ميليارد بشکه تخمين زده است.
بر اين اساس، از لحاظ مجموع ذخاير قطعي و محتمل نفت،‌ قزاقستان داراي بالاترين ذخاير نفت در خزر است و مجموع ذخاير اين کشور به 121 ميليارد بشکه مي‌رسد.
همچنين مجموع ذخاير نفت آذربايجان 72، ترکمنستان 39.7،‌ روسيه 7.3،‌ و ازبکستان 2.6 ميليارد بشکه اعلام شده است.
بر پايه همين گزارش،‌ مجموع ذخاير قطعي و محتمل نفت درياي خزر حداقل 203.2 و حداکثر 257.7 ميليارد بشکه اعلام شده است.
ذخاير قطعي نفت به آن بخش از ذخاير گفته مي‌شود که آزمايش‌هاي زمين‌شناسي و مهندسي، استحصال آنها را بر اساس توان فني کنوني از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه مي‌دانند.
در مقابل،‌ ذخاير محتمل نفت به آن بخش از ذخاير گفته مي‌شود که با دقت کمتري محاسبه شده‌اند و هنوز آزمايش‌هاي دقيق در مورد امکان برداشت آنها انجام نشده است.
بر اساس همين گزارش،‌ در حالي که توليد نفت ايران و روسيه از حوزه خزر تقريبا صفر است، ظرفيت توليد نفت آذربايجان 319 هزار بشکه در روز، قزاقستان يک ميليون و 221 هزار،‌ ترکمنستان 260 هزار، و ازبکستان 150 هزار بشکه در روز است.
همچنين پيش‌بيني مي‌شود ظرفيت توليد نفت آذربايجان تا سال 2010 در خوش‌بينانه‌ترين حالت به يک ميليون و 290 هزار بشکه،‌ قزاقستان به 2 ميليون و 400 هزار بشکه‌، و ترکمنستان و ازبکستان به يک ميليون بشکه در روز افزايش يابد.
در گزارش ياد شده آمده است،‌ توان توليد نفت حوزه خزر در شرايط فعلي نزديک به 2 ميليون بشکه در روز است که پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2010 حداقل به 2.4 و حداکثر به 5.8 ميليون بشکه در روز افزايش يابد(salamnews)


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.593 seconds.